Kun muutin Turkuun kymmenen vuotta sitten, kävimme äidin kanssa unelmointikäynnillä jokivarren Artekin myymälässä. Äiti taisi haaveilla tankkituolista, mutta minun haaveeni löysivät ihan toisen kohteen – visiitistä alkoi pakkomielteinen suhtautumiseni Linnankatu kolmoseen.
Vuosien ajan aina, kun joku kysyi mitä tekisin jos voittaisin lotossa, vastasin: ostaisin sen Artekin liiketilan ja muuttaisin sinne asumaan.
Niin ihanaa tavaraa kuin Artekin liikkeissä onkin, ajattelin aina, että tila meni vähän hukkaan myymälänä. Tuumasin, että sen pitäisi olla paikka, jossa saisi oleskella oikein olemalla ja lojumalla.
Nyt tilassa toimii vihdoin kahvila, ja esimerkiksi joelle päin avautuva parveke on vihdoin arvoisessaan käytössä terassina. Jos jostain olen katkera niin siitä, että Anniskelukahvila Tiirikkala aukesi vasta sen jälkeen, kun olin itse jo muuttanut pois Turusta. Olen kateellinen kaikille turkulaisille.
Jos Tiirikkala olisi ollut olemassa silloin kun asuin vielä Turussa, olisin todennäköisesti viettänyt siellä puolet elämästäni. Lukenut lehtiä, tavannut kavereita ja haastateltavia, syönyt lounasta, pyörittänyt paperisotaa, kirjoittanut juttuja, päntännyt tenttiin…
Tiirikkala on lähes täydellinen kahvila. Miljöö on tietenkin uniikki ja sisustus paitsi viihtyisä myös käytännöllinen (tarpeeksi isot pöydät esimerkiksi läppärin näpyttelyyn tai kokousten pitämiseen). Ruokalista oli sopivan simppeli ja kahvi maistui siltä miltä pitääkin. Tilaamani ankankoipimaalaissalaatti oli mahtava, tosin Tiirikkalassa useammin käyvät turkulaiset ystäväni – ne onnekkaat ruojat! – mainitsivat, että ruuan taso vähän vaihtelee.
Ainoa miinus oli nuiva, lähes töykeä palvelu. Yleensä en erityisemmin pahastu nihkeästä asiakaspalvelusta, mutta tässä tapauksessa se oli jotenkin niin räikeässä ristiriidassa Tiirikkalan lämpimän ja kodikkaan ilmapiirin kanssa, että asiaa ei voinut olla kummeksumatta.
No, kukaan ei ole täydellinen – mutta Tiirikkala pääsee hyvin lähelle.
Anniskelukahvila Tiirikkala
Linnankatu 3, Turku
Ei ole auki maanantaisin! Opin tämän kantapään kautta eilen. Mut jääpä jotain, jonka takia reissata Turkuun uudestaan asap 🙂
Äh, mitäköhän mä sekoilin! No onneksi on kuitenkin sunnuntaina, se on tärkeintä.
Huoh oi miksi se on Suomessa aina niin yleistä ettei asiakkaita voi kohdella kuin ihmisiä 🙁 ei kai edes pieni hymy vois olla niin vaikea juttu?
7 vuotta asiakaspalvelijana työskennelleenä ihmettelen välillä samaa nahkeutta asiakkaiden suunnalta. Eipä meitäkään aina ihmisinä kohdella vaikka kuinka ystävällinen ja hymyilevä yrittäisi olla…
Ei se mun mielestä asiakkaan vastuu olekaan samalla lailla kun asiakaspalvelijan, vaikka käytöstavat pitääkin muistaa.
Onko se mielestäsi oikeutus huonoon asiakaspalveluun? On ihan asiakaspalvelun perussääntöjä, että vaikka millainen sitruunasuu on vastassa, niin asiakaspalvelu on kohteliasta ja ystävällistä. Takahuoneessa voi sitten pyöritellä silmiä. Se on asiakaspalvelijan työtä. Asiakas ei mene kauppoihin, kahviloihin ja rafloihin töihin, eli ei ole samanlaisia velvoitteita. Olet varmaan tuon huomannut 7 vuoden aikana 😉
Suomessa vallalla oleva yrmeys ja sen salliminen kyllä vetäsee mehut pois asiakaspalveluammatissa aika usein. Vaikka kuinka tervehtii, hymyilee ja palvelee, jengi ei sano toisella puolella tiskiä päivää, kiitos tai moi moi tai puhuisi edes konditionaalissa. ”Minä otan tän” ”Okei, haluaisitteko kylkeen maitoa ja sokeria?” ”En” . Monesti meininki on erilainen jos tilanne on erityinen; ravintolaillallisilla, jotka on tavallaan spesiaaleja (ei niinkään jokapäiväisiä asiakaspalvelutilanteita) asiakkaat on yleensä paljon vastaanottavaisempia, mutta päivittäisasioidessa kyllä ihan pieni koulutus suurelle osalle Suomesta olis ihan kohdallaan toisinaan. Odotetaan kuuta ja tähtiä taivaalta vaan itse ei edes tervehditä.
Hauskaa, aivan samanlaisia mietteitä täälläkin. Kävin Turussa pitkästä aikaa ja paikka teki todella vaikutuksen. Aurajoen ranta ravintoloineen on herättänyt Turun aivan uudella tavalla eloon. Vain Tiirikkalan palvelusta olen kuullut useammaltakin taholta kritiikkiä.
Minäkin vihdoin pääsin kehuttuun Tiirikkalaan viime viikolla ja voih kylläpä nihkeä palvelu minuakin kovasti harmitti! Tästä siis vain toivomaan, että tarjoilijattaret ensi kerralla vähän hymyilisivät edes. Tilan lämmin ja kotoisa tunnelma tarvitsisi tosiaankin vähän erottautumista niin tylsän peri-suomalaisesta harmaudesta!
Ja muuten juuri oikeaan aikaan luin tämän postauksesi, ilmeisesti paluumuutto opiskeluaikojen Turkuun odottaa ja vähän kauhunsekaisin tuntemuksin sitä tässä tunnustelen, mutta tämä ja aiemmat Turku-juttusi tältä viikolta luovat taas vähän luottavaisempaa tunnelmaa senkin suhteen.
Aurinkoa viikkoosi Eeva!
Ihanaa kun olet nyt kirjoittanut Turusta! Haaveilen Turkuun muuttamisesta ja mietin kuinka sen toteutan käytännössä. En tiedä mihin fiilis perustuu, mutta Turusta on tullut melkein pakkomielle 🙂 Virosta paluumuttajana tuntuu kuin kaikki asiakaspalvelu suomessa on ensiluokkaista. Vaikka rakastan Viroa niin siellä töykeys on niin osa rakennetta että siitä on vaikea päästä eroon. Tämän kyseisen kahvilan ohiti jokunen viikko sitten ja huokailin kuinka sekin paikka vaikutti niin houkuttelevalta 😉
Jess! Minunkin lemppari, niin kuin tuli sunnuntaina todettua. 🙂
Itseänikin jäi viimekerralla palvelu vähän vaivaamaan.. Ei se ollu oikeasti huonoa, mutta tarjoilija puhui tosi hiljaa ja asioidessa oli vähän awkward-olo.. Aiemmin palvelu on ollut iloista:)
Sama täällä! Käytiin siellä poikaystävän kanssa ennen joulua glögillä ja pilasi kyllä fiilistä se huono palvelu. Harmi, tosi kiva paikka!
Äh, onpa kurja kuulla että näin monilla on huonoja kokemuksia paikan palvelusta 🙁 Olin toivonut, että omalle kohdalleni olisi sattunut vain huono päivä.
Voileivät Tiirikkalassa ovat oikein mainioita – parempia en ole syönyt edes Köpiksessä.
Mutta entäs Kaskis?? Turun ravintolaskenestä ei tätä nykyä voi edes puhua mainitsematta sitä. Ja kyllä se vain onkin kaiken ylistyksen väärti! Jos et vielä ole käynyt, niin hopi-hopi tutustumaan. Suomen paras ravintola, ja palvelukin superystävällistä.
Kiitos ihanasta ja inspiroivasta blogistasi, Eeva!!
Kiitos Anna kivasta palautteesta! Kaskis on tosiaan mainio paikka, mutta tällä kertaa tarkoitus ei ollut käsitellä Turun ravintoloita mitenkään laajemmin vaan ihan vaan hehkuttaa Tiirikkalaa 🙂
Täytyy kyllä sanoa, että minä en ole huomannut ollenkaan mitään nuivaa palvelua ja yleensä olen sellaiselle varsin allerginen. Ja olen kyllä ollut siellä tosi usein.
samoja kokemuksia minullakin. olen käynyt tiirikkalassa jo varmaan lähes parikymmentä kertaa, ja miljöö sekä tarjottavat ovat kyllä enemmän kuin hintansa väärti.palvelu ollut aina hieman…no ei nyt suoraan töykeää, mutta nuivaa. muutaman kerran tiskin takana on häärinyt joku oikein ystävällinen mieshenkilö, ilmeisesti yksi paikan omistajista. Mutta kyllä Turun jokiranta on yks Suomen parhaista paikoista <3
Ihanan nakoinen paikka! Huono asiakaspalvelu on asia, josta huomaan usein harmistuvani, etenkin jos paikka on muuten loistava. Jospa skarppaavat siella, tuolla kylla viihtyisi tuntikausia lapparin tai kirjan kanssa!
http://www.jemijams.com
Palvelussa parantamisen varaa tosiaan! Ihana miljöö!
Asiakaspalvelusta minäkin kommentoisin.Ei enää toiste.
Yksi töykeä tarjoilija pilaa muidenkin työntekijöiden taidot. Satuin paikalle, kun eräs (ehkä Wiklundin alakerran kahvilasta Tiirikkalaan siirtynyt?) työntekijä läksytti ilmeisen aihetta asiakkaita iloisesti kohtelevaa työtoveriaan. Harmi, jos asiaan ei puututa ravintoloitsijan taholta. Tiirikkala on nimittäin tosi kiva paikka.
Tunnen itseni suorastaan luopioksi – asun Turussa, enkä vaan ole saanut aikaiseksi testata Tiirikkalaa. Nuiva asiakaspalvelu kuulostaa kyllä kurjalta! Sitä on piisannut jo vuosikaudet lähistöllä Blankossa, jossa asiakkaana on aina sellainen olo, että anteeksi tarjoilijat, kun en kuulu sisäpiiriinne ja joudun nyt vaivaamaan teitä sillä, että haluaisin tilata…
Ihan samaa mieltä Blankosta. Olen ajatellut, että olen varmaan liian keski-ikäinen, kun en ymmärrä hävetä itseäni ja haluani tilata ruokaa.
Blankosta jäi tosiaan erittäin epäystävällinen kuva siellä taannoin vieraillessani. Tarjoilijat käyttäytyivät ylimielisesti ja just tohon tapaan, että asiakkaana tulee sellainen olo kuin pitäisi olla nöyränä kiitollinen, kun on päässyt heidän asiakkaakseen. Ja kun myöhemmin lähetin omistajalle palautetta sekä syömästämme ruoasta että palvelun tasosta, oli vastaus erittäin tyly eikä minkäänlaisia pahoitteluja kuulunut. Pettymys paikkaan oli suuri, varsinkin kun olimme ystäväni kanssa pitkään odottaneet tilaisuutta kokeilla ravintolaa kehutun ruoan takia.
Aivan uskomattoman ihastuttavan näköinen paikka! Menee käyntilistalle seuraavalle retkelle Turkkuseen.
Turku on ihana kaupunki mutta missään suomessa en ole törmännyt yhtä nuivaan/kuivakkaan palveluun kuin siellä! Siis ihan yleisesti; kahvila/ravintola/baari/vaatekauppa akselilla… olen sitten vaan ajatellut että ehkä se on varsinaissuomalainen luonteenlaatu vähän töksähtävä ja nuiva 🙂
Hei sama juttu! Kävin joulunaikaan ja ihana ympäristö ja valot, mutta palvelu :/ muutama jo sanoikin, ettei töykeää, mutta jotenkin nuivaa. Ihan en pystynyt ”put a finger on it” mut jotain kummallista… Unohdettiin ottaa aterimet mukaan tiskiltä kun tilattiin. Kun tarjoilija toi sapuskat, totesi heilauttaen kättään, kun kysyttiin mistä mahtaa saada ottimet, että tuolt tiskiltä ja käveli sinne päin. Luultiin että lähti hakemassa meille ne, kun istuttiin iha tiskin vieressä mutta jäikin siihen nojailemaan. Käytiin sitten sen vierestä hakemassa ne. Tiekkö, ei periaatteessa töykeää, muttei oikein ystävällistäkään.
Harmi juttu tuo nuiva palvelu! Mielestäni asiakaspalvelu on ravintoloiden/kahviloiden ykkösjuttu. Kauniilla sisustuksella, hyvällä musiikilla ja maukkailla tarjoiluilla saadaan aikaan jo paljon, mutta paraskin tunnelma menee pilalle jos palvelu tökkii. Kaikissa paikoissa tärkeintä on (ainakin mulle) kuitenkin aina se ihmisten kohtaaminen.
Ennen kuin muutin Turusta alkusyksystä, oli Tiirikkala vakkaripaikkani. Silloin asiakaspalvelu oli todella ystävällistä, ei mitään moitteita. Henkilökunta on näköjään ainakin osittain vaihtunut. Höh.
Tekis mieli näyttää nämä kommentit paikan omistajille. Näinkin ihanan kahvilan pystyy pilaamaan huonolla asiakaspalvelulla!
Kiitos asiallisesta palautteesta Tiirikkalan palvelua kohtaan!
Negatiivisen palautteen lukeminen omasta kahvilasta ei tietenkään ole kovin mairittelevaa. Tästä on kuitenkin vain yksi tie eteenpäin, eli lupaamme skarpata palveluamme! Nuivaa tai huonoa palvelua ei voi selitellä tekosyillä, asiakas on koko ravintolatoiminnan lähtökohta, ja olemme epäonnistuneet asiakkaan palvelemisessa.
Olemme erittäin pahoillamme palvelumme tason laskemisesta. Teemme kaikkemme, jotta tulevaisuudessa viihtyisitte Tiirikkalassa ja pääsisitte nauttimaan hyvästä palvelusta!
Ystävällisin terveisin
Jarno Venho
Ravintoloitsija
jarno.venho@tiirikkala.fi
Onpa hienoa, että nämä kurjat kokemukset asiakaspalvelusta kantautuivat paikan omistajan korviin ja vielä hienompaa, että näin tarjoutui tilaisuus korjata asia!
Itse olen käynyt paikassa vain kerran pyörähtämässä, asiakaspalvelusta ei ole siis oikein kummosempaa sanottavaa, mutta jo näiden kokemuksien pohjalta mitä olen lukenut niin toivon todella, että asiakaspalvelussa tsempataan. Paikka on todella niin hieno, että sillä on mahdollisuutensa nousta ihan Suomen parhaimpien kahviloiden joukkoon, mutta vain jos joka osa-alue pelittää. Asiakaspalvelu on valtava osa kahvilan viihtyvyyttä, ja jotenkin tuntuu, että tämänmoisessa paikassa sen olettaisi olevan jopa keksitasoa parempaa, kun kaikkeen muuhun on niin upeasti satsattu.
Mun mielestäni Tiirikkala on paikkana aivan ihana ja drinkit on hyviä ja kahvi ihan ok, mutta kakut ja suolaiset piirakat (en toki ole kaikkia maistanut) ei kyllä ole mitään ihmeellisiä. Salaatteja en ole syönyt, mutta paakkelssia en kyllä sieltä enää osta..
Hei, osaisitko muuten suositella kivoja ruokapaikkoja Helsingissä? Vaikuttaa ihanalta tuo kahvila.
Hyvä vastaus ravintoloitsijalta, ja eikö blogit (postaus ja kommentit) ole mahtavia?! Rakentavaa palautetta parhaimmillaan.
Aika jännä juttu. Itse olen käynyt Tiirikkalassa ehkä neljä kertaa sen avauduttua enkä ole millään kerralla havainnut mitään töykeyttä asiakaspalvelussa. Kai sitäkin sitten voi olla, mutta onkohan kaikkien kohdalle sitten sattunut joku sama tarjoilija…
Poikkesin tässä eräänä päivänä Tiirikkalassa vähän hiljaisempaan aikaan. Ilmeisesti kävi asiakaspalvelun suhteen tosi hyvä tuuri, kun tiskin takana olleista kahdesta nuoresta naisesta kumpikin tervehti iloisesti ja sen jälkeen toinen luetteli pyynnöstäni kaikki croissanttitäytteet ja tarjolla olevat kakkupalat. Ja oli muutenkin oikein mukava. Kovin kattavaa otosta minulla ei palvelusta kyllä ole, mutta jäi hyvä mieli. 🙂 Ja oi niitä herkkuja. 😛