Räps räps!
Seuraa helppo perusvinkki erityisesti kaikille ruokaa, muotokuvia tai asetelmia kuvaaville. Tätä niksiä voi soveltaa tilanteessa kuin tilanteessa, sillä jostain löytyy aina jotain valkoista.
Lähes mitä tahansa isohkoa valkoista pintaa – paperia, pahvia, kapalevyä, styrox-levyä – voi näppärästi käyttää vähentämään kuvasta varjoja.
Jämäkkä, tiivis materiaali antaa toki erilaisen lopputuloksen kuin ohut, huokoinen ja läpikuultava peruspaperi – itse suosin ruokakuvauksissa kapalevyä tai styroxia. Kapalevyä saa ainakin taideliikkeistä ja kehystämöistä.
Tässä päärynäinen asetelma kuvattuna ikkunalaudalla (olen jättänyt nämä kuvat kokonaan käsittelemättä, jotta luonnollinen ero näkyisi):
Tässä sama tilanne niin, että valonlähdettä (= ikkuna) vastapäätä on asetettu valkoinen kapalevy:
Aina vahvat varjot eivät suinkaan ole huono asia, nehän lisäävät kuvaan tunnelmaa ja tuovat asioiden muodot esiin. Toisinaan taas tummat varjot saattavat tehdä kuvasta tukkoisen, ahtaan ja synkän. Erityisesti ihmisten portretteja kuvatessa vahvat varjot kasvoilla eivät välttämättä ole erityisen toivottuja.
Kannattaakin kokeilla, mitä valkoinen heijastuspinta tekee kuvalle. Hyvää? Huonoa? Kaikki riippuu halutusta lopputuloksesta: mitä asioita halutaan korostaa, millaista tunnelmaa tavoitellaan?
Varjoihin vaikuttaa paljon myös valkoisen heijastuspinnan asento ja paikka – lopputulos on erilainen riippuen siitä, onko levy suorassa, viistossa, ylhäällä, alhaalla jne. Myös pinnan materiaali vaikuttaa – lopputulos on erilainen kiiltävällä ja mattapintaisella pinnalla.
Tähänkin asiaan pätee siis se, että sopivan lopputuloksen löytämiseksi kannattaa rohkeasti leikkiä, pelleillä ja kokeilla eri juttuja.
Kuvaamisen iloa!
Kiitos vinkistä. Sehän voi olla todella hauskaa leikkiä eri materiaalien kanssa, että miten ne sitten heijastaa valoa. Itse tähtään välillä rembrandtin kolmioon kuvailessani ihmisiä, mutta yleensä “best filter for best face” taitaa viedä voiton hahaha. Ihanaa Sunnuntaita Eeva!